سل

معرفی و بررسی منطقه گردشگری نئور

درباره منطقه گردشگری نئور:

منطقه گردشگری نئور/ مجموعه اترس چادر با سابقه ای طولانی در تولیدات محصولات برزنتی اعم از : چادرهای برزنتی، چادر اسکان و نظامی، ارگانی و همینطور تولید انواع پارچه های برزنتی و برزنت استاندارد بزرگترین تولید کننده این گونه محصولات در کشور شناخته می شود.  یکی از زیبا ترین و خاص ترین جاذبه های طبیعی استان اردبیل است. منطقه نئور در حد فاصل ارتفاعات سوباتان، تالش و استان اردبیل قرار دارد. در واقع افرادی که به دیدن ییلاق سوباتان می روند، علاقمند به بازدید دریاچه نئور نیز خواهند شد. این دریاچه زیبا در دره قله بغرو به وجود آمده است، قله بغرو یکی از قله های مرتفع کوه ها تالش محسوب می شود.

بررسی دریاچه های نئور

منطقه نئور واقع در دره قله بغرو است، به صورت طبیعی دارای دو دریاچه مجزا خواهد بود. دریاچه بزرگ نئور به وسعت 180 هکتار بوده و در مقابل وسعت دریاچه کوچک آن 40 هکتار می باشد.

در فصل بهار و تابستان این دو دریاچه به یکدیگر می پیوندند و به این طریق عظیم دریاچه آب شیرین کشور را به وجود می آورند. وسعت دریاچه نئور در فصل تابستان و بهار به متراژی حدود 200 هکتار خواهد رسید و منظره ای دلپذیری را در اختیار طبیعت گردان قرار خواهد داد.

همچنین عمق تقریبی این دریاچه ها از 5 تا 13 متر متغیر بوده و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته اند.

نحوه دسترسی به دریاچه

این منطقه زیبا در 42 کیلومتری جنوب شرقی استان اردبیل واقع در روستا ییلاقی سوباتان می باشد. دریاچه نئور در 19 کیلومتری جنوب شرقی روستا سوباتان واقع شده است.

البته مسیر دستیابی به این منطقه هم از طریق استان گیلان و استان اردبیل امکان پذیر خواهد بود. با این حال بیشتر گردشگران مسیر دستیابی از طریق ارتفاعات تالش را ترجیح خواهند داد.

منابع تامین کننده دریاچه

این دریاچه از منابع تامین کننده بسیاری برخوردار است. به گونه ای که در اطراف این دریاچه چشم های بسیاری وجود دارد که در طول فصل بارش پر آب شده و داخل دریاچه سرازیر خواهند شد. همچنین برفچال های اطراف نیز یکی مهم ترین منابع تامین کننده آب این دریاچه هستند. همانطور که اشاره شد، آب دریاچه توسط چند چشمه تامین می شود که در ادامه به نام آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • گوربلاغی
  • شبلو بلاغی
  • پیالا گوزه

بررسی پوشش گیاهی و تنوع جانوری

منطقه نئور همچون سایر بخش های منطقه تالش و اردبیل بسیار سر سبز است. این منطقه مملو از گیاهان خودرو دارویی می باشد، این گیاهان دارویی شامل بابونه، بومادران، خاکشیر، کنگر و گل گاوزبان هستند.

همچنین سرسبزی مراتع و وجود گیاهان بسیار موجب افزایش تنوع جانوری در این منطقه شده است. در واقع این منطقه با منایع غذایی غنی که دارد دارای حیوانات بسیاری است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • انواع خزندگان همچون: سمندر، گرزه مار، مار آبی، لاک پشت و مارمولک
  • وجود دوزیستانی همچون: قورباغه های راه راه و مردابی
  • پستاندارانی شامل: روباه، شنگ، خرگوش، سمور، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، راسو، خفاش سبیل دار و بال بلند، خارپشت اروپایی، اسب های آزاد، حفار اروپایی و خفاش نعل اسبی
  • پرندگان زیبایی همچون: کبک، اردک، عقاب طلایی، شاهین و چکاوک

مناطق گردشگری

تفریحات این منطقه

اصلی ترین تفریح منطقه نئور، پیمایش و کوهنوردی 12 قله اطراف این دریاچه خواهد بود. ارتفاع قله های اطراف این دریاچه میانگینی از 2570 متر تا 3222 متر می باشد. از دیگر جذابیت های این منطقه دورنما زیبایی از دریا کاسپین یا خزر خواهد بود.

همچنین با در نظر داشتن دائمی بودن این دریاچه و وجود تعداد فراوانی از ماهی های قزل آلا می توان به فعالیت ماهی گیری نیز مشغول شد. همچنین در این منطقه شاهد تفریحاتی همچون قایق سواری و تفریحات زمستانی خواهیم بود. از دیگر تفریحات این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اسب سواری
  • آفرود
  • دوچرخه سواری
  • کمپینگ
  • عکاسی

نحوه اقامت در منطقه نئور

همانطور که اشاره شد، نزدیک ترین روستا به این دریاچه روستا ییلاقی سوباتان است. در روستا سوباتان تعداد زیادی سوییت، کلبه چوبی، خانه عشایری و هتل وجود دارد که در صورت تمایل می توانید در این مکان ها اسکان و استراحت داشته باشید.

با این حال افراد زیادی تمایل به اقامتی چند روزه در داخل چادر های مسافرتی برزنتی و کیسه خواب های مرغوب دارند. این طبیعت بکر و دست نخورده می تواند میزبانی عالی برای ایجاد کمپ های طبیعت گردان باشد.

مناسب ترین زمان برای سفر

این منطقه در ارتفاعات بسیار بالایی قرار دارد. به همین علت زمستان های بسیار سرد و پر بارشی دارد و شرایط جوی سنگینی نیز بر این منطقه حاکم است.

بنابراین به غیر از کوهنوردان حرفه ای، افراد عادی توانایی اقامت و پیمایش در این منطقه را نخواهند داشت. به همین علت بهترین زمان سفر برای طبیعت گردان و گردشگران اوایل یا اواخر فصل بهار محسوب می شود.

در فصل بهار شرایط جوی حاکم بسیار متعادل شده و سرما طاقت فرسا زمستانه وجود ندارد. شرایط متعادل جوی به گونه ای است که فشار حاکم بر روی اندام تنفسی کوهنوردان در ارتفاعات متوسط به کمترین حد خور می رسد.

وسایل ضروری هنگام سفر

همانطور که اشاره شد، دریاچه نئور واقع در ارتفاعات تالش و اردبیل است. بنابراین به همراه داشتن وسایل گرم کننده و لباس های گرم بسیار ضروری خواهد بود. همچنین با توجه به دو بودن این منطقه از شهر، توصیه می شود مواد غذایی لازم را به همراه داشته باشید.

همچنین برای آسودگی خاطر جهت پناهگاه خود، چادر مسافرتی برزنتی مستحکمی را به همراه داشته و با همراه داشتن کیسه خواب ضد آب آسایش بیشتری را تجربه کنید.

خلاصه مطالب

منطقه گردشگری نئور دارای بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین کل کشور است. این منطقه در ارتفاعات و طبیعت بکر تالش، در حد فاصل استان اردبیل و استان گیلان قرار دارد. دریاچه نئور دارای یک خروجی بوده و جهت تامین زمین های کشاورزی اطراف بر روی آن سد کوچکی احداث شده است.

این منطقه یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت اقامت و ایجاد کمپی چند روزه است، با این حال توصیه می شود در اوایل فصل بهار به گردش در این منطقه بپردازید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید